پاسخ ناخودآگاه مخاطبین در مقابل بیان فراواقع گرایی گرافیک (مطالعه موردی: بیلبوردهای تجاری مواد غذایی)؛ عنوان عملی: بیان فراواقع گرا در طراحی بیلبورد تجاری

پایان نامه
چکیده

سبک فراواقع گرایی (surrealism) در زمینه¬های مختلفی از جمله ادبیات، سینما، هنرهای تجسمی همواره با استفاده از تکنیک¬هایی نظیر تناقض، رویا و فنونی مانند طنز و شگفتی¬آفرینی، در ناخودآگاه مخاطبین نفوذ کرده و نظر آنها را به خود جلب می¬کند. در تبلیغات نیز که پیام با قصد ارائه منظور و اقناع مخاطب طراحی می¬شود، برای جذب مخاطب و انتقال پیام روش¬های گوناگون مورد استفاده قرار می¬گیرند که فراواقع¬گرایی از آن جمله می¬باشد. فرض بر آن است که طراحی گرافیک با نفوذ در شخصیت و ناخودآگاه مخاطبین، جهت رسیدن به یک هدف مشخص و ترغیب مخاطبین و ایجاد انگیزه برای داشتن نگرشی مثبت نسبت به عملکرد یک موضوع خاص، همیشه سعی دارد به شکلی در ذهن مخاطب نفوذ کند و برای راهیابی به ضمیر او و تاثیرگذاری، با استفاده از روش فراواقع¬گرا ماندگارتر بماند. بر این اساس در پژوهش حاضر به جنبه خاصی از تبلیغات تجاری که نگاهی فراواقع¬گرا دارد توجه شده است و مطالعات صورت گرفته با توجه به آموزه¬ها و نظریات پیشروانی چون فروید، یونگ، لاکان و دیگر نظریه¬پردازان در حوزه ناخودآگاه، بر میزان تاثیرگذاری و ماندگاری این گونه تبلیغات در ضمیر ناخودآگاه مخاطبان تاکید دارد. همچنین با بررسی بیلبوردهایی که با بهره¬گیری از این سبک طراحی شده-اند به ارائه تجزیه وتحلیل این مقوله در حوزه گرافیک می¬پردازد. نوع این پژوهش توصیفی-تحلیلی و به شیوه کتابخانه¬ای و میدانی انجام شده است. بر اساس یافته¬های پژوهش حاضر، تبلیغات فراواقع¬گرا با ایجاد روشی نو، مفاهیم مورد نظر را در ذهن مخاطب نهادینه و ایجاد شگفتی می¬کند. با توجه به اینکه انسان امروزه در صدد رسیدن به پدیده¬های نوظهور و شگفت¬انگیز است، سبک حاضر می¬تواند، تعامل بیشتری با مخاطب برقرار کند.

منابع مشابه

کاربرد قوانین ادراک دیداری گشتالت در طراحی گرافیک بیلبوردهای تبلیغاتی نمونه موردی : بیلبوردهای تجاری تهران در سال

● بیان مسئله : نظریۀ گشتالت از جمله نظریه های تأثیرگذار در قرن بیستم در حوزه هنرهای تجسمی است که فرآیندادراک بصری را به نوعی معطوف به رویت یکپارچه و تمامیت اثر هنری کرده؛ قوانین ویژه ادراک دیداری را طرح می افکند 1 ؛بنا به هم راستایی هدف ارتباط بصری و اثربخشی ماندگار بر ذهن مخاطب، کاربرد این اصول در طراحی گرافیک، ب هویژهبیلبوردهای تبلیغاتی تجاری ضروری می نماید. از طرفی در سا له...

متن کامل

سازوکار معناپردازی رنگ در بیلبوردهای تجاری شهر تهران: مطالعة موردی بیلبوردهای تجاری شرکت بیمة معلم، پودر تاژ و اسنک چی‌توز

واکاوی نظام نشانه­ای رنگ در گفتمان برخی بیلبوردهای تجاریِ شهر تهران به نمایاندن ابعاد معنایی می­انجامد که در این پژوهش برآنیم به شیوه­ای نظام­مندی بدان بپردازیم. پیکرة پژوهش، دربرگیرندة سه بیلبورد تجاری شرکت­های بیمة معلم، پودر تاژ و اسنک چی­توز است که در فاصلۀ سال­های 1392 تا 1394، به روش میدانی از محدودة شهر تهران عکس­برداری شدند. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است و از رویکرد تلفیقی به عنوان ابزار ...

متن کامل

بررسی تاثیر بیان طنز در تبلیغات تجاری

طراحان گرافیک همواره با اتکا بر تاثیر بصری، در صدد جلب توجه مخاطبین و ایجاد تاثیر ماندگار در ذهن آنها می باشند و در راه رسیدن به این اهداف از شیوه های گوناگون به ویژه در حوزه تبلیغات استفاده می نمایند که طنز یکی از سبک ها به عنوان یکی از زیر مجموعه های سبک سوررئالیسم از آن جمله است. در طول پژوهش سعی بر آن است با تکیه بر نظریات فلاسفه و نظریه پردازان این حوزه، بر تاثیرگذاری تصاویر طنزگونه در ذهن...

متن کامل

واقع گرایی و فراواقع گرایی در آثار عطار

اصطلاح «رئالیسم جادویی» برای نخستین بار در قرن بیستم و در توصیف سبک نقاشی پست اکسپرسیونیسم به کار رفت. سپس نویسندگان، تحت تأثیر مفاهیم نظری مطرح شده پیرامون این اصطلاح قرار گرفتند و از آن به عنوان تکنیکی در بیان داستان سود جستند.این تکنیک، مبتنی بر تلفیق واقعیت و عناصر فراواقعی است، اما شیوهء بیان نویسنده به گونه ای است که عناصر تخیلی و فراواقعی موجود در داستان های این سبک، به شکلی طبیعی و واقع...

15 صفحه اول

مطالعه تاثیر سبک فراواقع گرایی بر طراحی اعلان تئاتر در ایران از سال 1340 تا 1392

پژوهش پیش رو با دو هدف بررسی و شناخت اعلان های فراواقع گرایانه در تئاتر ایران و همچنین بررسی ارتباط میان محتوای نمایشنامه ها و اعلان آن ها به دنبال یافتن تاثیرات جریان فراواقع گرایی بر طراحی اعلان تئاتر ایران و همچنین کنکاش برای پیدا کردن رابطه میان محتوای نمایشنامه ها و اعلان های طراحی شده بر اساس فراواقع گرایی در پوسترهای تئاتر ایران می باشد. از این رو پژوهش حاضر به دنبال تاثیر ادبیات نمایشی ...

بررسی تأثیر مفاهیم فراواقع نمایی در طراحی گرافیک 1920 تا 1980 میلادی

پژوهش حاضر با هدف مطالعه و بررسی مفاهیم فراواقع نمایی در بیان مفاهیم گرافیکی صورت گرفته است. شروع و گسترش جنبش سورئالیسم و آزادسازی مرزهای ذهنی که در پس خود داشت، در طراحی گرافیک نیز نمود بارز پیدا می کند. در دهه های 50 تا 80 میلادی شاهد اوج طراحی پوسترهای فرهنگی با رویکرد سورئالیستی هستیم. از آن جا که اندیشه و تخیل سورئالیستی روز به روز گسترش می یابد و زمینه های متنوعی در طراحی گرافیک به خود م...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه الزهراء علیها السلام - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023